Elevii suedezi vor începe școala pe 17 august, după vacanța de vară, în condițiile în care aceștia nu au trecut niciodată de la prezența efectivă în sălile de curs la orele desfășurate în regim online, în ciuda pendemiei. În acest context, autoritățile suedeze se felicită pentru modul în care au reacționat la criza coronavirusului în ceea ce privește sistemul educațional, spune românul Constantin Drăgan, profesor în Suedia.
„În Suedia școlile nu au fost închise niciodată, nu s-a făcut nicio formare specială cu profesorii. Rezultatele au fost, zic autoritățile, foarte bune, la modul în care nu s-a dovedit că în rândul elevilor sau profesorilor ar fi mai multe cazuri de corona decât în restul societății. Suedezii s-au felicitat în permanență pentru această abordare, spunând că un copil trebuie să fie la școală, pentru că școala acasă nu poate să fie eficientă sub nicio formă, cel puțin nu pentru copiii care au sub 18-19 ani. Deci, practic, în Suedia nu s-a închis niciodată școala, lucrurile au mers chiar bine. Poate că în primele două-trei săptămâni au fost destul de mulți absenți, după care totul a decurs absolut normal”, a relatat Constantin Drăgan.
Deși au existat cazuri de profesori infectați cu noul coronavirus, în școli nu s-au înregistrat focare.
„Nu au avut probleme în școlile suedeze. Școala suedeză reîncepe acum, pe data de 17 august, la fel ca înainte. Deci, practic, nimic nu s-a schimbat, se reia un an școlar așa cum s-a încheiat, ba încă cu și mai mulți elevi în clasă”, a completat românul”.
„Sigur că din când în când, un profesor s-a mai îmbolnăvit, dar nu mai mult decât un inginer sau decât un economist, de-asta autoritățile se felicită pentru că nu au ținut elevii acasă. Un elev care stă acasă, mai ales de vârstă preșcolară, îmseamnă automat și un părinte care stă acasă și acel părinte ar putea să lucreze într-un spital sau în transporturi sau undeva unde este important. A fost unul dintre motivele pragmatice pentru care suedezii au spus nu, nu, nu, școlile continuă, dacă vor fi probleme mari, vom rediscuta aceste măsuri, dar deocamdată, atât timp cât nu vedem că am păți ceva lăsând elevii la școală, îi lăsăm acolo, pentru că elevii oricum, și dacă nu merg la școală, se vor întâlni undeva. Deci, faptul că se diminuează contactele sociale pentru niște elevi care oricum se vor întâlni să se joace, să discute, este o poveste, spun suedezii” – a explicat Constantin Drăgan.
Profesorul spune că elevii sunt încurajați să fie atenți la igienă, însă numărul copiilor într-o clasă nu s-a diminuat. „Elevii sunt încurajați să păstreze distanța socială, dar clasele nu s-au diminuat. Într-o clasă medie în Suedia sunt în jur de 22-25 de elevi, dar poate să ajungă până la 30. Sunt invitați să se spele cât mai des pe mâini, iar dacă sunt răciți, dacă au orice simptom – să stea acasă” – a arătat profesorul.
„De altfel, a adăugat el, autoritățile suedeze nu cred nici în măști. Ei spun că nu există dovezi științifice clare cum că măștile ar împiedica răspândirea virusului. Se uită la țările care le folosesc și spun: domnule, nu ni se pare că au dat rezultate spectaculoase faptul că poartă măști, ia uite, în Germania cresc, în Franța cresc, peste tot cresc cazurile și ei poartă măști. Noi îi încurajăm pe oameni ca dacă au orice simptom, nu să-și pună masca pe față și să iasă în oraș, ci să stea liniștiți acasă”, a relatat Constantin Drăgan, miercuri seara, la Digi24.